Så här söker du ersättning
Här finns vår steg för steg guide för dig som ansöker om ersättning första gången. Om du blir arbetslös igen inom 12 månader från när du senast fick ersättning behöver vi bara intyg på vad gjort under ditt uppehåll hos oss. Under förutsättning att du har dagar kvar i din ersättningsperiod.
Steg för steg Guide
- Skriv in dig på Arbetsförmedlingen
Din första arbetslösa dag ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen. Det kan du göra genom att logga in på Arbetsförmedlingen med e-legitimation eller BankID.
- Logga in i Mina sidor
Logga in i Mina sidor med din e-legitimation eller BankID. Här anmäler du till oss din arbetslöshet genom att fylla i Ansökan om ersättning. I Mina sidor kan du också begära ett arbetsgivarintyg från din arbetsgivare samt ladda upp dina dokument.
- Intyg vi behöver när du söker ersättning
Vi behöver veta vad du gjort minst 12 månader innan du blev arbetslös.
Har du arbetat behöver vi arbetsgivarintyg för din arbetade tid. Det är dina tidigare arbetsgivare som fyller i intygen via e-tjänsten arbetsgivarintyg.nu. Du kan begära intyget från din arbetsgivare via Mina sidor.
Har du studerat behöver vi ett Studieintyg som du fyller i på Mina sidor. Vi behöver också ett kursintyg från skolan om tiden för dina studier.
Har du fått ersättning från Försäkringskassan behöver vi ett intyg om vilka datum det gäller. Detta hämtar du från Mina sidor. Har du eller haft eget företag gäller vissa regler. Läs mer i Företagare.
Har du arbetat utomlands behöver vi veta mer. Läs mer i Arbetat utomlands för mer information.
- Tidrapportera varje vecka
Fyll i din första tidrapport på Mina sidor så snart din första arbetslösa vecka har passerat, från det att du anmälde dig på Arbetsförmedlingen. Det är med tidrapporten du söker ersättning. (Vi skickar inte med automatik ut några papperskort, kan du inte använda e-tjänsten kontaktar du oss).
Se en film om hur du fyller i och skickar din tidrapport. (Länk till Youtube)
- Du får ett beslut av oss
När vi fått alla handlingar och din första tidrapport utreder vi om du har rätt till ersättning. Du får sedan ett beslutsbrev där vi meddelar om du har rätt till ersättning och i så fall hur mycket.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du begära omprövning. Det betyder att du kan be oss undersöka en gång till om svaret du fått av oss är rätt. Du måste lämna in en begäran inom två månader. I brevet står det hur du ska göra.
- Kontakta oss om du har frågor
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss i Mina sidor eller ringa oss .