Integritetspolicy IF Metalls A-kassa
Vi har många uppgifter om dig som är medlem hos oss. För att skydda dina personuppgifter så att din personliga integritet inte kränks, måste vi följa lagar och regler för hur vi får behandla dessa uppgifter. Här kan du läsa vad som gäller och vilka rättigheter du har.
A-kassorna är föreningar som enligt lag har ett myndighetsutövande uppdrag.
Vi behöver behandla dina personuppgifter för att kunna utföra vårt lagstadgade uppdrag.
Vi gör detta huvudsakligen med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1 e som ett led i vår myndighetsutövning, ett allmänt intresse eller för att vi har rättsliga förpliktelser (artikel 6.1 c).
I enstaka fall kan vi behandla dina personuppgifter med stöd av samtycke från dig (6.1.a). Exempelvis om du vill att vi lämnar ut uppgifter om dig till trygghetsorganisationer. När vi använder samtycke som rättslig grund informerar vi dig om det i samband med att vi ber om ditt samtycke.
IF Metalls a-kassa ska enligt stadgarna betala ut arbetslöshetsersättning i enlighet med lagen om arbetslöshetsförsäkring till i Sverige anställda inom IF Metalls verksamhetsområden.
A-kassan har en skyldighet enligt lagen om arbetslöshetskassor att föra ett medlemsregister. A-kassan har myndighetsutövning. Verksamheten är medlemsstyrd.
Medlemmar och allmänhet ska ha möjlighet att få insyn i vår verksamhet. De ska kunna känna sig trygga med att information som samlas in får ett tillräckligt skydd och att informationen hanteras på ett korrekt sätt. IF Metall a-kassa månar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av dataskydd. Här informerar vi om hur vi som personuppgiftsansvariga behandlar personuppgifter om dem som på olika sätt kommer i kontakt med oss och som vi registrerar personuppgifter om.
Nedan beskriver vi hur vi behandlar personuppgifter i olika verksamheter där IF Metalls a-kassa har ett personuppgiftsansvar. För att göra det enklare för dig att förstå informationen har vi delat upp våra behandlingar i tre områden:
Genom integritetspolicyn och ovanstående länkar lämnar vi information enligt reglerna i EUs dataskyddsförordning, som oftast förkortas GDPR. Informationen beskriver följande:
- Dina rättigheter, som även innefattar rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
- Ändamål, varför vi behandlar personuppgifter. Det kan handla om övergripande syften med verksamheten som t ex att hantera inträden och utträden i a-kassan eller besluta om rätten till ersättning för att fullgöra våra skyldigheter enligt lag, men också ändamål som till exempel administration eller bokföring.
- Rättslig grund, vi informerar också om vilken rättslig grund vi stödjer oss på.
- Mottagare, vilka kategorier vi lämnar uppgifter till.
- Utlämnande av uppgifter till tredje land (länder som ligger utanför EU/EES).
- Förekomst av automatiserade beslut och/eller profilering finnas i avsnittet, automatiskt beslutfattande och profilering
- Lagring av personuppgifter, hur länge vi behåller uppgifter och varför. Vi beskriver generella principer i avsnittet.
Dina rättigheter
- Du har rätt att få besked om vilka behandlingar vi gör om dig (kallas rätten till tillgång eller ibland registerutdrag).
Ett registerutdrag ska bland annat innehålla beskrivning av ändamål och laglig grund med behandlingarna och vilka kategorier personuppgifter det rör. Ett registerutdrag innebär att du ska få en överblick över behandlingar så du förstår om, och i så fall med vilket syfte, dina personuppgifter behandlas. Se våra bilagor vilket är ett enkelt sätt för dig att få information om hur vi arbetar med personuppgifter.
Se även information från Integritetsskyddsmyndigheten: Rätt till tillgång | IMY
- Om du tycker att vi har felaktiga personuppgifter om dig eller att de behöver kompletteras för att ge en fullständig bild har du rätt att begära att vi rättar eller kompletterar dem.
Se även information från Integritetsskyddsmyndigheten: Rätt att få dina felaktiga uppgifter rättade | IMY.
- Om du har egna personliga skäl för att inte vilja få uppgifterna behandlade kan du göra en invändning. Om du invänder kommer vi, om invändningen godtas, även att pröva om vi ska radera personuppgifterna.
- Om du inte vill att vi ska fortsätta behandla personuppgifter har du rätt att begära att vi ska radera dem. Vi ska radera personuppgifterna om de inte är nödvändiga för de ändamål vi har, om du invänt mot behandlingen och invändningen godtas (se föregående punkt), om vi behandlat personuppgifterna på ett olagligt sätt och om vi har en rättslig förpliktelse att radera.
Se även information från Integritetsskyddsmyndigheten: Rätt till radering av dina personuppgifter | IMY
- Om du gett ett samtycke till behandling har du alltid rätt att återkalla samtycket och då kommer vi att radera personuppgifterna som omfattas av samtycket. Den behandling av uppgifterna som har skett innan samtycket återkallades kan dock fortfarande vara giltig och korrekt.
Se även information från Integritetsskyddsmyndigheten: Rätt till radering av dina personuppgifter | IMY
- Du har också rätt att begära begränsning när du ber oss rätta/radera uppgifter eller om du invänt mot en behandling, vilket innebär att vi inte får använda uppgifter under den tid vi undersöker om vi kan göra det du begärt.
Se även information från Integritetsskyddsmyndigheten: Rätt till begränsning | IMY
När vi prövar en rättighetsbegäran bedömer vi om det finns undantag som gör att vi inte kan göra det du ber oss om. Du kommer få ett besked från oss hur vi tänkt om vi inte helt kan göra det du vill.
Ändamål
Vi behöver behandla dina personuppgifter för följande ändamål:
- Information och rådgivning
- Hantera inträden, pågående medlemskap och utträden
- Utreda rätten till arbetslöshetsersättning och betala ut arbetslöshetsersättning
- Kontrollarbete och för att förhindra felaktiga utbetalningar
- Återkräva felaktig utbetald ersättning och skuldhantering kopplat till det
- Följa lagar och regler som gäller i vår verksamhet
- Utveckla verksamheten och servicen till dig som medlem
- Utveckla och testa våra system för att verksamheten ska utföras på ett säkert sätt
- Statistik och forskning
Rättslig grund
De rättsliga grunder vi har är rättslig förpliktelse eller myndighetsutövning (för att fullgöra våra skyldigheter), berättigat intresse (för att exempelvis kunna informera om arbetslöshetsersättning via telefon eller hemsida), eller avtal (till exempel medlemsavtal)
Mottagare
När du ansöker om medlemskap eller ersättning ska du lämna uppgifter till oss, men när det är nödvändigt hämtar vi (med stöd av lag) uppgifter från följande.
Intyg via arbetsgivare eller utbildningsanordnare, eventuell tidigare a-kassa, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, CSN, Skatteverket, Pensionsmyndigheten. Vi kan även behöva uppgifter via Kronofogdemyndigheten, IAF, annat EU/EES-land, Migrationsverket samt SPAR (Statens personadressregister).
För mer information, se länk ovan vad gäller Medlemshantering och Arbetslöshetsförsäkring.
Vi behöver också lämna uppgifter till ny a-kassa, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Pensionsmyndigheten, allmän förvaltningsdomstol, Migrationsverket, CSN, Kronofogdemyndigheten, kommunernas socialnämnder, förvaltningsrätter, kammarrätter samt Högsta Förvaltningsdomstolen, Polismyndigheten, IAF, annat EU/EES-land (om du sökt ersättning och/ eller medlemskap i det landet), Justitieombudsmannen, Justitiekanslern, Riksrevisionen, IMY, samt Statistiska Centralbyrån.
Utöver våra skyldigheter enligt lag lämnar vi uppgifter med stöd av avtal till Swedbank, samt med medlems samtycke till Trygghetsrådet, Omställningsfonden och Trygghetsstiftelsen.
För mer information, se länk ovan vad gäller Medlemshantering, Arbetslöshetsförsäkring, samt Övriga behandlingar.
Tredjelandsöverföring
IF Metall a-kassa undviker så långt det är möjligt att behandla personuppgifter utanför EU/EES om inte EU-kommissionen beslutat att ett land utanför EU/EES (kallas för tredje land) har en adekvat skyddsnivå.
När det gäller våra ärendehanteringssystem avseende medlemskap och ersättning, sker inga tredjelandsöverföringar.
Automatiskt beslutfattande och profilering
Vår handläggning och vårt beslutsfattande är till viss del automatiserad:
- Om Arbetsförmedlingen meddelar oss att du inte lämnat in din aktivitetsrapport i tid, i enlighet med 43 § p 2 ALF, kommer vi att automatisk kommunicera uppgifterna med dig och om det är aktuellt, automatiskt fatta beslut om att innehålla ersättningsdagar. Det slutliga beslutet fattas dock av en handläggare.
- När du fått ett beslut om beviljad ersättning hanteras beslut om utbetalning automatiskt med dina tidrapporter som grund.
Alla beslut är överklagningsbara. Automatiseringen sker baserat på givna regler och rutiner.
Vi använder oss inte av profilering i någon del av vår automatiserade hantering.
Lagring av personuppgifter
IF Metalls a-kassa får enligt GDPR inte spara personuppgifter under längre tid än vad som är nödvändigt för ändamålet med behandlingen av uppgifterna. När uppgifterna inte längre behövs ska de gallras. Uppgifterna får dock bevaras för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål som är definierade i a-kassans arkivföreskrifter. Gallringtider för allmänna handlingar i a-kassans register framgår av den myndighetsspecifika föreskriften, RA-MS 2010:70. Vissa uppgifter, som regleras i föreskriftens 3 §, ska bevaras för eftervärlden.
Även andra lagar, till exempel bokföringslagen (1999:1078) ställer krav på att vi ska spara uppgifter viss tid.
Personuppgiftsansvarig
Den här integritetspolicyn omfattar följande personuppgiftsansvariga:
IF Metalls arbetslöshetskassa
IF Metalls arbetslöshetskassa, org.nr 802005-4766, Olof Palmes gata 11, Box 70422, 107 25 Stockholm (fortsättningsvis A-kassan)
Gemensamt personuppgiftsansvar
IF Metall a-kassan och IF-metall har i vissa fall behandlingar som vi har ett gemensamt personuppgiftsansvar för, här hittar du mer information.
Om förändringar i vår integritetspolicy
Vi kan komma att löpande göra ändringar i integritetspolicyn. Senaste versionen kommer alltid att ligga här på vår webbplats. Kontakta gärna oss om du har frågor eller saknar någon GDPR-information.
Kontakta oss eller vårt dataskyddsombud
Det är viktigt för oss att du känner förtroende för hur vi behandlar personuppgifter om dig. Vill du utöva dina rättigheter eller har du andra frågor eller synpunkter kan du kontakta dataskyddsansvarig eller dataskyddsombudet via dpo.a-kassan@ifmetall.se.
Dataskyddsombudet har tystnadsplikt och kan självständigt vidta åtgärder i syfte att verka för ett gott inbyggt dataskydd i a-kassan. Om du lämnar uppgifter till honom kommer han att använda dem i syfte att förbättra dataskyddet och lagra dem enbart om det är nödvändigt för att kunna visa vilken grund det finns för hans rekommendationer och åtgärder, eftersom detta är en viktig del i a-kassans inbyggda dataskydd. Uppgifter som inte behövs för detta ändamål kommer att gallras. Tänk på att vi bara kan svara på allmänna frågor via e-post.
Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten
Du har alltid rätt att kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du har synpunkter på vår behandling, se vidare här (det kallas att lämna klagomål). Detta får du givetvis göra utan att kontakta oss först, men vi värdesätter om du också berättar för oss vad du tycker, så att vi kan rätta till felaktigheter och ta med synpunkterna i vårt kontinuerliga förbättringsarbete.
Många ord och begrepp i dataskyddsförordningen är svåra att förstå. Vill du få hjälp med att förstå begreppen finns bra information hos Integritetsskyddsmyndigheten, se Introduktion till dataskyddsförordningen |IMY. Vi rekommenderar även Ordlista | IMY där du kan söka på ord som ofta används inom området.