Steg 3: Nytta
Var och en av våra medlemmar upplever att olika delar av medlemskapet är till nytta för dem. För att kunna vårda och behålla befintliga medlemmar ska vi kunna erbjuda sådant som de har nytta av.
Det kan vara olika försäkringar, en bra tidning, trevliga aktiviteter på orten, ett ombud med bra kunskaper m.m.
I samband med avdelningens aktiviteter är det bra att tänka på att försöka tillgodose så många medlemmar som möjligt, inte bara aktiviteter som passar vissa medlemmar.
Fråga medlemmarna vad de vill och förväntar sig:
- Vilken fråga tycker du är viktigast här på arbetsplatsen?
- Vad tycker du att facket ska jobba mer med?
Tips!
- Fastna inte i att fundera på vilka medlemmar som kan tilltalas av vilken aktivitet. Allting måste inte alltid passa alla, men alla ska tilltalas av något!
- Fråga nya medlemmar vad de förväntar sig av avdelningen och på arbetsplatsen.
- Ring medlemmen och hälsa välkommen. Passa på att fråga vad hen är intresserad av och vad det var som fick hen att bli medlem. Då blir det enklare att uppfylla medlemmens förväntningar.
- Kom också ihåg att en medlem i sin egenskap av arbetskamrat många gånger är den bästa värvaren av nya medlemmar.