Du använder en gammal version av webbläsaren

Du använder en gammal version av webbläsaren. Detta innebär att sidan inte fungerar som den ska. Vi rekommenderar att du byter webbläsare för att säkerställa att funktionaliteten bibehålls.

STÄNG X
Starta din BankID applikation på din mobil eller dator
Loggar in
Sign in your BankID application Skickar medlemsansökan... Laddar...
Signering godkänd
Signera i din BankID-applikation Skickar ändring av arbetsgivare... Laddar...
Signering godkänd

Frågor och svar om anställningsbevis

På den här sidan hittar du frågor och svar om vad ett anställningsbevis är och vad det ska innehålla.

Vad är ett anställningsbevis?

Du ska alltid ha ett anställningsbevis när du får anställning. Det är en skriftlig överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren.

Vad ska anställningsbeviset innehålla?

I anställningsbeviset ska det bland annat stå:

  • hur länge du ska vara anställd (startdatum och slutdatum)
  • vilka arbetsuppgifter du ska ha
  • vilken lön du ska ha
  • vilken typ av anställning det är frågan om (bland annat arbetstider)
  • hur du får semesterersättning (varje månad eller exempelvis vid semestern)
  • hur mycket du får i semesterersättning.