Lättläst: Dina avtalsförsäkringar
Du kan få pengar genom olika försäkringar om du till exempel blir sjuk eller om du har skadat dig på ditt arbete. Försäkringarna gäller för alla som arbetar hos en arbetsgivare som har ett kollektivavtal. Dessa försäkringar kallas för avtalsförsäkringar. På den här sidan hittar du lättläst information om avtalsförsäkringar.
Flera försäkringar gäller för dig om din arbetsgivare har ett kollektivavtal. Försäkringarna kallas för avtalsförsäkringar. Försäkringarna gäller för dig oavsett om du är med i ett fackförbund eller inte. Om din arbetsgivare har kollektivavtal så sparar de också pengar till din pension.
Företag har olika kollektivavtal. Den här sidan handlar om IF Metalls kollektivavtal och de försäkringar som är en del av avtalet.
Försäkring om du blivit sjuk
Du kan få pengar om du är sjuk längre än 14 dagar i rad. Du får pengarna från AFA försäkring.
Afa Försäkring är ett svenskt försäkringsbolag som ägs av Svenskt Näringsliv, Landsorganisationen i Sverige (LO) och PTK (Förhandlings- och samverkansrådet PTK). Afa Försäkring har i uppdrag att sköta de kollektivavtalade försäkringar som bestäms i kollektivavtal som har tecknats mellan fack och arbetsgivare. Försäkringarna kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkring som går att få från Försäkringskassan.
Försäkring om du blivit skadad
Du kan få pengar från AFA försäkring när du har skadat dig om:
- Du har skadat dig på arbetet.
- Du har skadat dig på väg till arbetet.
- Du har skadat dig på väg från arbetet.
- Du tror att du är sjuk på grund av ditt arbete.
Försäkring om du är föräldraledig
Du kan få extra pengar om du både
- är föräldraledig
- har varit anställd i minst 12 månader.
Du får pengarna från AFA försäkring.
Försäkring om du blir uppsagd
Du kan få pengar om du är minst 40 år och du blir uppsagd. Du får pengarna från AFA försäkring.
Försäkring vid dödsfall
Du kan få pengar om din sambo eller den du är gift med dör. Personen måste vara yngre än 65 år. Du får pengarna från AFA försäkring.
Försäkring när du går i pension
Du kan få pengar när du har gått i pension. Det kallas för avtalspension. Ibland kallas det också för kollektivavtalad tjänstepension.
Fora heter den organisation som har information om din avtalspension, länk till fora.se.
Läs mer om avtalspension, länk till lo.se.
Läs mer om kollektivavtal, länk till ifmetall.se/medlem/kollektivavtal/
IF Metalls information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från andra texter på vår webbplats.
Önskar du få någon mer information på lättläst svenska?
Kontakta oss via mejl på ifmetall@ifmetall.se.