Lättläst: Frågor och svar om IF Metalls inkomstförsäkring
Här finns svar på de vanligaste frågorna om IF Metalls inkomstförsäkring.
Vanliga frågor om IF Metalls inkomstförsäkring
- Vad är en inkomstförsäkring?
Alla medlemmar i IF Metall
• är anslutna till IF Metalls a-kassa (a-kassan)
• har en inkomstförsäkring.
Du kan få pengar från både a-kassan och inkomstförsäkringen om du blir arbetslös.
A-kassan räknar ut hur mycket pengar du kan få genom inkomstförsäkring.
- Vem betalar ut pengar från inkomstförsäkringen?
Folksam betalar ut pengar från inkomstförsäkringen om du är arbetslös.
Men det är a-kassan som bestämmer om du kan få pengar från inkomstförsäkringen.
- Vem kan få pengar från inkomstförsäkring?
Du kan få pengar från inkomstförsäkringen om du har varit medlem i IF Metall de senaste 12 månaderna. Du måste ha varit medlem i alla 12 månader.
Speciella regler kan gälla om du har haft en inkomstförsäkring från ett annat fackförbund.
A-kassan bestämmer om du kan få pengar från inkomstförsäkringen.
- Hur mycket pengar kan jag få från inkomstförsäkringen?
- Hur får jag pengar från inkomstförsäkringen?
Så här gör du för att få pengar från inkomstförsäkringen:
1. Berätta för Arbetsförmedlingen att du vill ha ett nytt arbete. Du måste fylla i blanketter hos Arbetsförmedlingen.
2. Tala om för a-kassan att du vill ha pengar från dem eftersom du är arbetslös. Du måste fylla i blanketter hos a-kassan. Vänta på ett beslut från a-kassan som säger om du får pengar.
3. Prata med din klubb eller avdelning på IF Metall. Be dem om en blankett för inkomstförsäkringen. Du kan också ladda ner och skriva ut blanketten.
4. Skicka blanketten till:
Folksam Inkomstförsäkring
106 60
StockholmSkicka med beslutet från a-kassan. Skicka också med ett papper som säger att du har fått din första betalning från a-kassan.
5. Vänta på ett svar från Folksam.
- Hur länge kan jag få pengar från inkomstförsäkringen?
Du kan få pengar från inkomstförsäkringen i 100 dagar. Ibland kan du få pengar för fler dagar. Prata med Folksam om du behöver försäkring för fler dagar.
- Kan jag få pengar från inkomstförsäkringen om jag blir medlem i dag?
Nej, du måste ha en inkomstförsäkring innan du blir arbetslös.
- Kan jag få pengar från inkomstförsäkringen om jag ibland har arbete under perioder och ibland är arbetslös?
Du kan få pengar från försäkringen om du har blivit arbetslös. I speciella fall kan du inte få pengar.
A-kassan bestämmer om du kan få pengar från inkomstförsäkringen. Information om IF Metalls a-kassa (a-kassan).
Du måste också ha dagar kvar i a-kassan. Fråga a-kassan om hur många dagar du har kvar.
- Får jag pengar från inkomstförsäkringen om jag är sjukskriven då jag blir arbetslös?
Ja, du kan få pengar från inkomstförsäkringen om du är sjukskriven.
A-kassan räknar ut hur mycket pengar du ska få.
- Kan jag få pengar från inkomstförsäkringen om jag har sagt upp mig från mitt arbete?
Ibland kan du få pengar från försäkringen även när du har sagt upp dig. A-kassan avgör om du kan få pengar.
- När slutar inkomstförsäkringen gälla?
Inkomstförsäkringen gäller så länge som Folksam och IF Metall samarbetar.
Du kan då få pengar fram till du är 64 år och 11 månader, om du är medlem i IF Metall.
- Måste jag berätta hur mycket inkomst jag har för att få ha inkomstförsäkringen?
Du behöver inte berätta om din inkomst. Men du måste betala rätt medlemsavgift i IF Metall.
- Jag har haft en inkomstförsäkring innan jag blev medlem i IF Metall. Vad gäller då?
Du kan få pengar från inkomstförsäkring om du antingen
• har varit medlem i IF Metall de senaste 12 månaderna
• byter till IF Metall från ett LO-förbund eller tjänstemannaförbund som har inkomstförsäkring.
Du måste totalt ha haft inkomstförsäkring genom fackförbunden i 12 månader.
Exempel. Om du har haft en inkomstförsäkring hos fackförbundet Byggnads i 5 månader så motsvarar det 5 månader med IF Metalls inkomstförsäkring.
- Kan jag ha två inkomstförsäkringar?
Du kan ha flera inkomstförsäkringar men du kan bara få pengar från en av dem när du blir arbetslös.
- Jag är med i Alfa-kassan. Räknas tiden från Alfa-kassan när jag går med i IF Metall och deras a-kassa?
Ja, IF Metall räknar den tid som du har varit med i Alfa-kassan.
Exempel. Om du har varit med i Alfa-kassan i 5 månader så motsvarar det 5 månader i IF Metalls a-kassa.
IF Metalls information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från andra texter på vår webbplats.
Önskar du få någon mer information på lättläst svenska?
Kontakta oss via mejl på ifmetall@ifmetall.se.