Lättläst: Om medlemsavgiften i IF Metall
Medlemmar i IF Metall betalar medlemsavgift varje månad. Medlemsavgiften räknar vi ut från din lön. Här kan du läsa om avgiften och alla verksamheter som den går till.
Medlemsavgiften är ungefär 1,56 procent av din lön. Men avgiften är alltid
- högre än 243 kronor
- lägre än 672 kronor.
Avgiften kan vara lite högre i några av IF Metalls lokala avdelningar. Du får då extra förmåner.
Har du frågor om medlemsavgiften så ska du kontakta din avdelning i IF Metall.
Exempel:
Din medlemsavgift blir ungefär 244 kronor i månaden om du har 14 000 kronor i månadslön.
Din medlemsavgift blir ungefär 437 kronor i månaden om du har 28 000 kronor i månadslön.
Din medlemsavgift blir ungefär 546 kronor i månaden om du har 35 000 kronor i månadslön.
Vad får du för medlemsavgiften?
Du får bland annat:
- Medlemskap i IF Metalls a-kassa, som ger dig pengar om du blir arbetslös.
- En lokal avdelning som arbetar för dig.
- Försäkringar, till exempel för om du blir sjuk eller skadad.
- Medlemskap i andra organisationer, till exempel LO.
- Vårt arbete för att till exempel ge dig höjd lön.
- Vårt arbete för att du ska få en bra arbetsmiljö.
- Tidningen Dagens Arbete.
Ibland kan du få en lägre medlemsavgift
Du betalar 244 kronor per månad i medlemsavgift när du är sjuk och arbetslös.
Du är gratis medlem när du studerar och är under 20 år. Särskilda regler gäller för dig om du är på företagsförlagd gymnasieutbildning.
Pensionärer betalar 336 kronor för hela året i medlemsavgift.
Har du frågor om medlemsavgiften så ska du kontakta din avdelning i IF Metall.
Uppdatera din inkomst för att få rätt medlemsavgift
Eftersom storleken på din medlemsavgift baseras på din lön, så är det viktigt att IF Metall vet vilken lön du har.
Kontakta din avdelning i IF Metall och berätta för dem när din lön ändrats.
IF Metalls information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från andra texter på vår webbplats.
Önskar du få någon mer information på lättläst svenska?
Kontakta oss via mejl på ifmetall@ifmetall.se.