Lättläst: Så ansöker du om ledighet från ditt arbete för studier
På den här sidan har vi samlat lättläst information om vad som gäller för ledighet för studier. Du får också veta hur du ansöker om ledighet för studier.
Du kan ansöka om att vara ledig från ditt arbete när du studerar. Då kan du börja arbeta igen när du är klar med studierna.
Sök ledigt från ditt arbete direkt när du har sökt in på en utbildning. Sök ledigt minst sex månader innan studiestart.
Din arbetsgivare har rätt att be dig vänta med din ledighet i upp till 6 månader.
Gör så här för att söka ledigt från ditt arbete för studier:
- Skriv ett brev till din arbetsgivare. Skriv dagens datum på brevet och skriv sedan: “Jag begär tjänstledigt för studier under förutsättning att jag kommer in på sökt utbildning. Utbildningen börjar...” Skriv det datum som utbildningen börjar.
- Lämna brevet till din arbetsgivare.
Kontakta din fackklubb eller fackets avdelning om du känner dig osäker.
Studieledighet i IF Metalls kollektivavtal
Särskilda regler gäller om din arbetsgivare har kollektivavtal. Du har bland annat rätt att söka ledighet för omställningsstudier. Din arbetsgivare kan inte säga nej till det, om din omställningsorganisation ger dig rätt att vara ledig.
Din omställningsorganisation är mest troligt Trygghetsfonden TSL. De hjälper dig om du vill utbilda dig
- för att lära dig ett nytt yrke
- för att lära dig nya saker som du kan använda på ditt arbete
- för att lära dig nya saker så att du kan hitta ett nytt arbete.
Information om omställningsstudier och din omställningsorganisation. [Gör hela meningen till länk till lättlästsidan om Nytt studiestöd för anställda och uppsagda.]
Kontakta IF Metall om din arbetsgivare säger att du inte får ledighet för omställningsstudier.
IF Metalls information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från andra texter på vår webbplats.
Önskar du få någon mer information på lättläst svenska?
Kontakta oss via mejl på ifmetall@ifmetall.se.