Facket räddade jobben i Skövde
- Förtroendevald
- 3 februari 2021
Omställningen till eldrift av Volvos bilar såg ut att få dystra konsekvenser för motorfabriken i Skövde. Men tack vare koncernfackets insats fick man företaget att tänka om. Nu investeras för elmotortillverkning.
Strax innan jul kom Volvo Cars med ett besked som fick de anställda på Volvos motorfabrik i Skövde att dra en lättnadens suck.
– Så många positiva tillrop som man fick innan jul var länge sedan, säger Marko Borg Peltonen, som är IF Metalls klubbordförande.
Men vi tar det från början. I Skövde har man tillverkat motorer till Volvos bilar sedan 1927. I dag har man en årstakt på cirka 450 000 motorer och i samtliga bilar som i dag rullar ut från monteringsfabriken i Torslanda sitter en förbränningsmotor från Skövde.
Så kommer det inte att se ut i framtiden. 2025 ska hälften av Volvos bilar vara rena elbilar, resten hybrider. Därför har oron varit stor över vad som ska hända med jobben i Skövde. Hösten 2019 kom Volvo Cars vd Håkan Samuelsson med ett uttalande som uppfattades som en dödsstöt för fabriken:
– Jag tror inte det är någonting som är ett bra alternativ, tyckte han då om en framtida tillverkning av elmotorer i Skövde.
Dialog gav resultat
Det var då som koncernfacket inom Volvo Cars inledde en dialog med företagsledningen för att få dem att tänka om. Något som lyckades och som ledde till en investering på 700 miljoner.
– Vi har argumenterat för att vi har ytan, utrustningen och kompetensen för elmotortillverkning i Skövde, men vi har också tryckt på att företaget ska ta ett samhällsansvar. Nu har vi säkrat arbetstillfällen i Skövde för en lång tid framöver, menar Marko Borg Peltonen.
Han ser styrkan i det koncernfackliga samarbetet som en stor del av framgången, men även om det är en facklig seger tycker han även att Håkan Samuelsson och Hanna Fager, Volvos hr-chef, ska berömmas.
– De har visat på stort ledarskap som har ändrat ställningstagande och tagit ansvar för jobben i Skövde.
Hoppas på fler jobb
En skillnad i produktionen av elmotorer jämfört med förbränningsmotorer är att det krävs färre montörer. När elmotortillverkningen når sin maximala kapacitet kommer det innebära cirka 500 kollektivanställda, jämfört med de 1 200 som i dag tillverkar förbränningsmotorer. Förhoppningen är dock att man ska kunna sälja motorer även till andra tillverkare, så att personalstyrkan ändå ska ligga kvar på samma nivå som i dag.
Marko Borg Peltonen tror också att produktionen i Sverige kommer få positiva effekter även utanför fabriken.
– Det är ett oerhört strategiskt viktigt beslut, för hela ”bilbältet” i Västra Götalandsregionen. Nu är vi med på banan och det kan ge fler arbetstillfällen på sikt, hoppas han.
Fler artiklar om klimatet och jobben
Läs mer i tidningen Info
Artikeln är publicerad i nummer 1-2021 av tidningen Info för förtroendevalda. Läs den på din arbetsplats eller på webben.