Digital organisering viktigt komplement till samtalet
- Förtroendevald
- 28 juni 2023
Möjligheten för oss att nå våra potentiella medlemmar är betydligt större ifall vi syns både på och utanför arbetsplatsen. Digital annonsering ger oss dessutom möjlighet att nå människor där de ofta befinner sig – uppkopplade.
På samma sätt som förtroendevalda organiserar nya medlemmar genom det personliga samtalet på arbetsplatsen, organiserar förbundet nya medlemmar genom digitala annonser på olika webbplatser, sociala medier, sökmotorer och strömningstjänster.
Så går digital organisering till
Tillsammans med en kommunikationsbyrå tar vi fram ett antal annonser. Vi betalar sedan en månadskostnad för att dessa annonser ska rulla dygnet runt på till exempel Google, Facebook eller Instagram. Den vi vill nå kan alltså, oavsett vilken tid på dygnet han eller hon surfar, stöta på våra annonser.
Ser du inte annonserna?
När vi annonserar digitalt kan vi kostnadseffektivt och träffsäkert nå just de vi vill nå, genom finkalibrerade annonsinställningar. Eftersom du som läser detta sannolikt redan är medlem tillhör du inte målgruppen, och därför kommer du knappast se dessa annonser i dina egna flöden.
Ibland har IF Metall även något som kallas för räckviddskampanjer. Då handlar det mer om att stärka vårt varumärke.
Ger tusentals nya medlemmar årligen
Varje månad får vi in ungefär 1 000–2 000 medlemsansökningar via webben, där flera av de som ansöker på något sätt varit i kontakt med våra digitala annonser. Av de medlemmar som organiseras via digital annonsering kommer ungefär 90 procent in via våra Googleannonser, och 10 procent via våra sociala medie-annonser.
När svenskan inte räcker byter vi språk
Hur översätter man facklig förhandling till tigrinja? Och hur förklarar man kollektivavtal och den svenska modellen på persiska? Det och mycket annat avhandlades när 18 språkambassadörer samlades på förbundskontoret för att spela in filmer om IF Metall på flera olika språk.
För många som flyr eller flyttar till Sverige kan det vara svårt att ta till sig facklig information och digitala annonser om varför man ska vara med i IF Metall. Det kan bero på att vi inte syns i rätt miljöer. Det kan också bero på att personerna har liten, eller rent av dålig, erfarenhet av facket från sitt hemland. Och det kan bero på att vi inte pratar samma språk.
I slutet av maj samlades därför en grupp förtroendevalda med flerspråkig kompetens på förbundet, för att spela in filmer på sina respektive modersmål om vikten av att vara med i IF Metall. Hela 14 olika språk var representerade. Filmerna ska användas i vår digitala organisering, bland annat i sociala medier.
– Att få berätta om IF Metall på mitt modersmål spanska kändes både stort och känslosamt. Det är så viktigt att vi kan nå även de industriarbetare som inte hunnit lära sig så bra svenska än, jag tror det är nyckeln till en stark och stabil organisation i framtiden, säger Marcela Ossandon Varas, förtroendevald på Scania i Södertälje, som hoppas att förbundets projekt Språkambassadörer får en fortsättning.
Text: anneli.lundberg@ifmetall.se
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns publicerad i nummer 5-2023 av tidningen Info för förtroendevalda i IF Metall. Läs tidningen på din arbetsplats eller på webben.