Personligt besök viktigare än tio brev på posten
- Förtroendevald
- 12 september 2023
För första gången på flera år visar avdelningens medlemsstatistik svarta siffror. Med andra ord: det är fler som ansöker om medlemskap än som lämnar. ”Jag är helt övertygad om att det beror på vårt välplanerade och systematiska organiseringsarbete”, säger Helena Persson, maskinoperatör på fläktfabriken Östberg i Avesta och tillika uppsökare i IF Metall Bergslagen.
Avdelningens organisationsgrad varierar mellan ungefär 83 och 85 procent, vilket inte alls är dåligt. Samtidigt finns där potential att öka uppåtkurvan. Vi tappade medlemmar under flera år, berättar Nina Carnedal, anställd som organisatör på avdelningen:
– Men 2021 tog avdelningen det avgörande beslutet att satsa helhjärtat på organisering, och jag anställdes i rollen som organisatör. Och nu, efter några år, har vi arbetat upp enormt bra rutiner som ger konkreta resultat i form av fler medlemmar, säger hon.
I regionen finns stora industrier som Hitachi, Outokumpu och Seco Tools, men också väldigt många väldigt små företag med färre anställda. Det är de sistnämnda som främst prioriteras – industrierna utan klubb, med i allra bästa fall ett avdelningsombud och kanske ett eller ett par skyddsombud.
Personlig kontakt a och o
– Vi har drygt 200 aktiva kollektivavtalsbundna arbetsplatser utan klubb, det är där vi lägger krutet. Vår ambition är att alla på de här arbetsplatserna ska känna igen oss. De ska vara säkra på att vi besöker dem regelbundet, att vi kan deras arbetsplats och vet vilka svårigheter de möter. Det krävs en kontinuitet, ett ständigt nötande, säger Nina Carnedal.
Tillbaka till Helena Persson, uppsökaren.
– När jag var ny i industrin förstod jag inte poängen med facket. Ingen hade berättat det för mig. Och det är exakt det jag möter på arbetsplatserna i dag, att människor inte förstår vitsen med medlemskapet. Då är det självklart vår uppgift att visa på allt som vi gör och förklara hur viktigt det är att alla är med.
Först medlemsvård, sedan värvning
– Men framför allt måste vi knyta kontakt med alla på arbetsplatsen, våga vara personliga och beredda att prata om allt mellan himmel och jord som berör deras arbetsvardag. Det handlar inte bara om att organisera fler medlemmar, utan också om att lyckas behålla dem vi redan har, säger Helena Persson.
Nina Carnedal håller med:
– I början tänkte vi bara värvning av nya medlemmar. Nu har vi tänkt om. Först kommer faktiskt medlemsvården och i andra hand organisering av nya medlemmar. Därför kommer vi med påskharen vid påsk och skumtomten vid jul. Vi både syns och hörs. Och alla, både medlemmar och ickemedlemmar, vet att de kan prata med oss. Närhet, öppenhet och tillgänglighet – det är det som funkar i det långa loppet.
Text: anneli.lundberg@ifmetall.se
Så arbetar Bergslagen med organisering:
- Har en organiseringskommitté som drar upp riktlinjer för arbetet.
- Gör väl förberedda arbetsplatsbesök – vad finns för behov just här?
- Ringer samtliga nya medlemmar.
- Skapar en god dialog med arbetsgivarna.
- Har mycket bra rutiner kring utträden och övergångar.
- Håller koll på statistiken, nyckeltal, medlemsutveckling och prioriterar utifrån dessa.
- Analyserar och rapporterar utvecklingen till styrelsen.
- Låter alla styrelseledamöter och -ersättare delta på minst två arbetsplatsbesök per år.
- Delar ut smörgåstårtor till arbetsplatser med 100 procents organisationsgrad.
- Skickar personligt sms till alla bemanningsanställda.
Ur Handlingslinjerna:
Prioriterat område:
- IF Metall ska, på alla arbetsplatser och i alla avdelningar, öka organisationsgraden. IF Metall ska uppnå minst 85 procents organisationsgrad.
Inriktningsmål:
- IF Metall ska öka medlemskontakterna. Målet är att träffa medlemmar på alla arbetsplatser varje år. Särskild vikt läggs på arbetsplatser utan klubb.
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns publicerad i nummer 6-2023 av tidningen Info för förtroendevalda i IF Metall. Läs tidningen på din arbetsplats eller på webben.