Konflikt som enar den fackliga styrkan
- Förtroendevald
- 27 februari 2024
Sedan den 27 oktober förra året har de stått där i bister kyla och snöstormar, strejkvakterna utanför Tesla. Trots ett enormt pusslande för att få ihop alla strejkpass tycker Charlotta Engman, IF Metall Mitt i Norrland, att det är en ynnest att få ha uppgiften att sy ihop logistiken.
– För mig är det viktigt att träffa alla strejkvakterna, lära känna dem och hålla kontakten både på plats och genom veckomejl. Det är också så förbaskat fint att hela LO-familjen står enade i detta.
Samarbetet och stödet betyder också mycket rent praktiskt. Med tre pass per dag och målet att ha fem personer vid varje pass, måndag–fredag sedan den 27 oktober, krävs det många personer.
– Förutom förtroendevalda från vår avdelning har vi haft hjälp från andra IF Metallavdelningar. På måndagarna tar Kommunal våra pass och Livs, Handels, Seko, HRF, Elektrikerna och GS har alla stått här, berättar Charlotta Engman.
Eldsjälar och engagemang
Några av alla som ställer upp och deltar imponerar extra mycket och Charlotta Engman nämner några. – Maja från Kommunal och Eva från HRF som åker 30 mil från Tärnaby, och så Micke från HRF som kommer från Mora, 43 mil till Umeå. Det värmer verkligen.
Stödet från allmänheten har också varit stort och många har varit förbi strejkvakterna för att prata och heja på, eller bjuda på fika och bullar.
– Även Teslakunder stannar till och pratar och visar sitt stöd, berättar Charlotta Engman.
"Även Teslakunder stannar till och pratar och visar sitt stöd"
Värna avtal och ideologi
Helt klart är att konflikten har skapat både ett intresse och en medvetenhet om kollektivavtalet. Flera av de som strejkvaktar från övriga förbund berättar att arbetsgivare har ringt och hört av sig och vill teckna kollektivavtal. Kollektivavtalet, kanske något som ibland tas lite för givet, det bara finns där.
– Vi behöver definitivt vara självkritiska och börja prata mer ideologi, om grunden till varför det är så viktigt att värna våra kollektivavtal, säger Charlotta Engman, som också är med i avdelningens studiekommitté.
– Sedan skulle det ju inte skada om arbetsgivarorganisationerna också tydligt går ut och supportar den modell vi har. Det är ju faktiskt vår gemensamma modell, att vi parter förhandlar i stället för att politikerna beslutar i lagar. Den är vi ju överens om ska finnas på den svenska arbetsmarknaden.
Konflikt i siffror i Umeå
3 strejkvaktpass per dag x 3,5 timmar x 5 personer x 5 dagar i veckan sedan den 27 oktober till den 20 februari (när detta nummer går till tryck) blir:
- 80 vardagar
- 240 strejkpass
- 1 200 personer
Samtal och positiv attityd
Ideologi är något som ingår i den förberedande strejkvaktsutbildningen avdelningen håller i. Historiken om löftet och de fem värnen som är grunden till kollektivavtalet och vikten av att vara många som håller ihop.
– Alla som står pass ska vara bra förberedda och känna sig trygga i att ta samtal med alla som man träffar under sitt pass, säger Martin Berglund, ombudsman på avdelningen.
Det ger också en grund till bra samtal och en positiv attityd till alla och allt som strejkvakterna kan möta under sina pass. Som när Tesla började lassa upp all is och snö just där strejkvakterna stod.
– Isblocken är som armerad betong och omöjliga att lyfta bort, men vi jämnade till dem och har byggt som en platå som vi står på. Så i stället för att flytta i väg oss så syns vi ännu tydligare, säger Martin Berglund.
Text: annette.lack@ifmetall.se
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns publicerad i nummer 1 2024 av tidningen Info för förtroendevalda i IF Metall. Läs tidningen på din arbetsplats eller på webben.