Vi ställer inte in – vi ställer om
- Förtroendevald
- 15 september 2020
Utbildning är en av fackets grundstenar och när coronaviruset kom drabbades studieverksamheten hårt. Men precis som annan verksamhet har flera kurser flyttats till en digital arena. Mari-Louise Larsson, handledare i IF Metall Norra Västerbotten, är en av pionjärerna för digitala medlemsutbildningar.
När medlemsutbildningarna ställdes in på löpande band under våren till följd av coronaviruset var förbundskontoret snabba med att ta fram en central medlemsutbildning på distans. Men IF Metall Norra Västerbotten var ännu snabbare. Redan i april började de köra Medlem i facket som distansutbildning. Tre kurser blev det under våren och satsningen fortsätter under hösten.
Det gick oväntat lätt att flytta utbildningen till nätet, tycker Mari-Louise Larsson, som är handledare.
– Jag föreställde mig mycket högre trösklar än vad det är. Egentligen är skillnaden faktiskt inte så stor, säger hon.
Innan de körde första kurstillfället var handledarna spända. Hur skulle det gå med grupparbeten och diskussioner när man bara kan se varandra genom en skärm? De tog fram ett nytt upplägg för den digitala miljön, vilket visade sig inte behövas.
Gick att överföra rakt av
– Efter det första tillfället kastade vi bort det nya upplägget och gick back to basics. Vi kör helt enkelt som vi brukar. Inleder med en omvärldsanalys och sedan är det grupparbeten och mycket diskussioner, på deltagarnas nivå. Det har fungerat jättebra att bara överföra det rakt av.
De är fyra handledare som kör Medlem i facket, alla med varsin viktig roll, förklarar Mari-Louise Larsson.
– Två är agerande handledare, medan en koncentrerar sig på tekniken, ser till att ljud och bild fungerar. Dessutom sitter en av handledarna hemma vid sin dator och iakttar för att kunna ge feedback. Vad hände med gruppen här? Något som blev bra eller mindre bra? Det är väldigt värdefullt.
En enda del som saknas
Egentligen är det bara en del som hittills inte gått att få till under de digitala kurserna – fika och mat.
– Jag saknar de gemensamma kaffepauserna och luncherna. Då fortsätter alltid samtalen och vi får frågor med oss som vi kan diskutera vidare och arbeta med i lärsituationen, säger hon och berättar att de funderat på hur man skulle kunna ha gemensamma kaffepauser, kanske till och med luncher, framför skärmen.
I övrigt har arbetet med de digitala kurstillfällena bara varit positivt. Responsen har varit bra från medlemmarna som deltagit. Men lagarbetet med de övriga handledarna har också varit givande.
– Det har varit roligt att få arbeta så tajt och vårt arbete har varit väldigt kreativt. Det har känts kul att få vara med och starta och bygga verksamheten och alla har varit med och bidragit med sin kunskap. Vi är ett väldigt bra gäng som kompletterar varandra.
Mari-Louises tips om digitala utbildningar
- Grupperna ska inte vara för stora på digitala utbildningar, 8–10 deltagare är lagom.
- Viktigt med bra ljud och bild. ABF har byggt upp en studio som vi kunnat använda, med
bra kamera och mikrofoner och en reflexfri whiteboard. - Det är bra att alla kopplar upp sig en kvart innan utbildningen ska börja, så att det går att lösa eventuellt teknikstrul.
- Extra viktigt med aktuella telefonnummer till alla deltagare!
Läs mer om distansutbildningar
Det finns också en central Medlem i facket på distans. Här kan du läsa mer
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns med i nummer 4 av tidningen Info för förtroendevalda