Vi måste hänga med in i framtiden
- 10 december 2019
Med över 40 år i branschen har Dragan Mitrasinovic en lång och gedigen kunskap om motorbranschen. Ovärderlig erfarenhet som ledamot i förhandlingsdelegationen. "Arbetet som bilmekaniker har förändrats och utvecklas hela tiden."
Jobbar man på Bilia, där Dragan Mitrasinovic är klubbordförande, eller andra bilverkstäder är man servicetekniker och ansvarar för hela kedjan. Från det att ta emot bilen till att allt är åtgärdat och klart för att lämnas över till kunden.
– Även om du fortfarande måste kunna skruva bil, krävs också mycket annat.
Bransch där det händer mycket
Nya system att sätta sig in i för att kunna felsöka, hitta rätt fel och åtgärda. Varje leverantör har egna krav.
– Yrket kräver ett stort mått av social kompetens då man också är ansvarig för direktkontakten med kunden, säger Dragan Mitrasinovic.
Ny teknik tillsammans med nya arbetssätt skapade en stor stress bland de anställda.
– Även om jobbet har utvecklats medför det också en ökad risk för stress vid till exempel sjukdom. Du vet att du måste hinna alla jobb du är bokad för, men måste be om hjälp av kollega, berättar Dragan Mitrasinovic.
Vi måste hänga med in i framtiden
Det är frågor som man jobbat mycket med inom Bilia och nu tycker Dragan Mitrasinovic att det finns en bra stöttning och system för att detta inte ska uppstå. Den ständiga utvecklingen inom motorbranschen är ändå något positivt.
– Vi måste tänka på hur bilarna ser ut om fem eller tio år framåt. Vi måste försäkra oss om att förutsättningarna är rätt för att klara av att hänga med.
Ett kul och utvecklande yrke
Största problemet i dag inom motorbranschen är bristen på arbetskraft. Över 5 000 personer behövs de närmaste åren.
– Därför är Motorbranschcollege otroligt positivt, menar Dragan Mitrosonovic, och fortsätter:
– För det här jobbet är ju så kul och utvecklande, ett yrke i ständig förändring.
Läs mer
Artikeln finns i nummer 10-2019 av tidningen Info för förtroendevalda