Reduktionsplikten skapar gröna jobb
- Förtroendevald
- 30 juni 2022
Ska vi köra runt med sågspån i tanken nu? Nja, inte riktigt, men när industrin och samhället ställer om för att rädda klimatet gäller det att tänka nytt. Och politiken ger en knuff i rätt riktning.
När händelser i omvärlden fick drivmedelspriserna att öka snabbt höjdes röster om motåtgärder. Skatten på bensin och diesel sänktes, och regeringen föreslog dessutom förändringar av reseavdraget och kompensation till bilägare. Men det kom också krav på att reduktionsplikten ska pausas eller till och med minskas.
Krav på att blanda in biobränsle
Det handlar alltså om det krav som drivmedelstillverkarna har på sig att blanda in en viss mängd biobränsle för att minska utsläppen av växthusgaser. Andelen ska öka varje år fram till 2030, men man gör nu ett avsteg från planen och pausar den tänkta ökningen för 2023. Vad innebär då det i praktiken?
– Inte så mycket på kort sikt, men det behövs långsiktig stabilitet i systemet. När man vet hur mycket inblandning som krävs blir det ett effektivt politiskt styrmedel som skapar affärsmöjligheter och gröna jobb, säger IF Metalls klimatexpert Ellika Berglund Aas.
Sågspån blir olja
I Gävle har det skapats nya, gröna jobb just tack vare detta krav. Träindustriföretaget Setra bildade tillsammans med drivmedelsproducenten Preem bolaget Pyrocell. Med bidrag från regeringens Klimatklivet har man nu byggt en fabrik i anslutning till Setra Kastets sågverk.
Här tar man tillvara sågspån från sågverket. Genom upphettning av sågspånet bildas gaser som sedan kondenseras till bioolja. Från hamnen i Gävle skeppas sedan oljan till Preems raffinaderi i Lysekil där den slutligen blandas in i diesel.
Många vill köpa oljan
– De är jättenöjda med vår olja. Det är många som är intresserade av hur det fungerar och vill köpa oljan, för den är så ren och fin.
Det berättar skyddsombudet Carola Karismaa, som efter många år på Billerud Korsnäs pappersbruk intill tog chansen att vara med och starta en helt ny produktion. Nu håller hon, tillsammans med nio andra operatörer, i gång den kontinuerliga produktionen som ger cirka 70–80 ton bioolja per dygn, olja som motsvarar behovet hos 18 000–20 000 personbilar.
– Det är skithäftigt att få vara med om. Vi är den första fabriken som gör sådan här bioolja, så det är väldigt roligt att jobba här, säger Carola Karismaa.
Många prisfaktorer
Men påverkar då inte reduktionsplikten priset på det vi tankar? Jo, men den stora prisökningen på senare tid har berott på Rysslands krig i Ukraina och på höjda världsmarknadspriser på fossilolja, och prisökningarna lär avta, spår Ellika Berglund Aas.
– Ju bättre vi blir på biodrivmedel, desto billigare lär den bli. Vi måste ha en takt som är hållbar både för klimatet och konsumenterna, men vi måste ställa om. Det finns inget alternativ.
Klimatet och jobben
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns publicerad i nummer 5-2022 av tidningen Info för förtroendevalda i IF Metall. Läs tidningen på din arbetsplats eller på webben.